Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Thursday, December 11, 2008

Pengangguran Meningkat 4.5%

KUALA LUMPUR 10 Dis. - Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) menjangkakan kadar pengangguran negara akan meningkat kepada 4.5 peratus tahun hadapan berbanding 3.5 peratus pada tahun ini.
Pengarah MIER, Profesor Emeritus Datuk Dr. Mohamed Ariff berkata, peningkatan tersebut akan berlaku ekoran keadaan ekonomi semasa.
"Pada suku ketiga tahun ini sahaja lebih kurang 12,000 orang telah kehilangan pekerjaan dan trend ini amat membimbangkan.
"Kadar pengangguran sebanyak 4.5 peratus adalah sangat tinggi untuk Malaysia kerana pada kebiasaannya kadar pengangguran adalah sekitar 2.0 hingga 2.5 peratus, tetapi bagi negara-negara lain seperti Eropah dan Jepun jumlah itu adalah sedikit," katanya kepada pemberita selepas satu majlis dialog anjuran MIER di sini hari ini.

**
Kenapa tiba2 aku rasa macam nak highlight je tajuk nie..just now aku baca utusan online,then terbaca je topic nie aku rasa macam nak entrykan dlm my blog.coz petang tadi when i'm alone at my workplace,sir came to my place then ask me about this topic,sebenarnya tujuan asalnyer nak ckp about resign,coz dia nak pesan jangan lagi resign time2 global economy tgh gawat2 camni..macam tahu2 aje aku dok planing nak resignkan..iyerla,semalam dia tny aku bout my husband..n boleh pulak dia lupa my husband kat obersea?dah aritu lagi aku bgtau dia..dia ingat dah balik pun..erm,,n arini dia boleh pulak pk aku nak resign dlm masa terdekat.huhu..

And dok tanya pulak ur husband company ader ape2 effect tak disebabkan oleh economy yg agak2 down cket lately..semestinyer lakan...mane2 company pun ader effect nyer..tp so far tak tahu la effect to workers or not..
n just now dia advice la to me,bnyk benefitnyer u stay at this office..bla bla bla...project still maintain...bla bla bla..erm,,macam2 la.aku dengor jela.
Yang peliknyer company orang lain nak buang keje,yang company aku keje pulak bukan main marah lagi klu nak resign..hahha..klu tak xdela dia nak tarik my husband keje ngan diorang..macam2 la..xnak la aku bertapak kat Johor..dah naik cemuih dah..blajaq 5 tahun pun kat cni..sampai xtau dah nak jalan2 mana kat cni..xsyiok pun..hehhe.(marah org Johor nie)

Berbalik pada topic entry aku nie,mmng betul pun lately disebabkan ekonomi yg xberapa stabil nie bnyk company2 yg nak kurangkan pekerja nye.Inikan klu nak amik pekerja baru..alamat susahla nak dpt.Camnela ek yg ramai2 lagi baru grad tue..sianla diorang dah banyak sangat saingan nyer sekarang...aku pun pernah jugak merasa saat2 menganggur dulu..xleh hidup aku duit xde,larat nak mnta mak bapak lagikan..even they can support us,tp xsedap la kan?tambah2 anak dier yg taste macam2 nie..syukur sgt bile dah dapat keje,even tempatnyer bukan dlm list cari kerje aku..xpernah pun aku apply keje kat JB,last2 1st time apply keje kat JB,trus dpt cni..hahha..rezeki org kata,punya la xnak keje kat Jb kan..nah amikkk...:-)

kesimpulan yang boleh dibuat,hargailah pekerjaan anda,xkira di mana anda bekerja..:-)

No comments: